Παρασκευή, Ιανουαρίου 31, 2014

"Πίσω" ολοταχώς για την κρουαζιέρα -16,7% στη Ρόδο

Της Βίκυς Κουρλιμπίνη


Σε θολά νερά συνεχίζει να πλέει ο κλάδος της κρουαζιέρας, παρά τις αρχικές εκτιμήσεις πως τα ελληνικά λιμάνια  θα κατάφερναν να κεντρίσουν το ενδιαφέρον των μεγάλων εταιρειών και να αποσπάσουν μερίδια από τις ανταγωνίστριες χώρες της Μεσογείου. Σύμφωνα με τα απολογιστικά στοιχεία της  Ένωσης Λιμένων Ελλάδος, οι τουριστικοί προορισμοί υποδέχτηκαν τη χρονιά που πέρασε 11% λιγότερα κρουαζιερόπλοια σε σύγκριση με το 2012, μια επίσης κακή χρονιά. Πιο συγκεκριμένα, το 2013 επισκέφτηκαν τη χώρα 4.288 κρουαζιερόπλοια, έναντι 4.824 το 2012.

Η πτώση στις αφίξεις κρουαζιερόπλοιων αγγίζει όλα τα βασικά λιμάνια: -6,8% στον Πειραιά, -18,9% στη Σαντορίνη, -8,9% στο Κατάκολο, -17% στη Μύκονο, -16,7% στη Ρόδο. Στον αντίποδα, προορισμοί όπως η Θεσσαλονίκη, το Γύθειο, η Ζάκυνθος, η Ηγουμενίτσα και η Καβάλα υποδέχτηκαν περισσότερα κρουαζιερόπλοια σε σύγκριση με το 2012, εντούτοις η δυναμική των αφίξεων παραμένει περιορισμένη. Για παράδειγμα, το λιμάνι της συμπρωτεύουσας, ποσοστιαία καταγράφει αύξηση 63%, εντούτοις είχε 18 κρουαζιερόπλοια το 2013 αντί 11 το 2012.

Βέβαια, η διακίνηση επιβατών κρουαζιέρας στα 42 λιμάνια υποδοχής κρουαζιερόπλοιων σημειώνει ελαφρά αύξηση της τάξης του 3,34% (πέρσι διακινήθηκαν 5.661.867 επιβάτες έναντι 5.478.620 το 2012) και αυτό σύμφωνα με την ΕΛΙΜΕ οφείλεται στην αντικατάσταση από τις εταιρείες κρουαζιέρας των μικρότερης χωρητικότητας πλοίων με μεγαλύτερα, νέας γενιάς πλοία, με μήκος άνω των 300 μέτρων.

Η μικρή όμως αύξηση στους επιβάτες που διακινεί κάθε πλοίο δεν είναι ικανή να αντισταθμίσει τις απώλειες από την πτώση των αφίξεων. Από την άλλη, αναλογίζεται κανείς πως αν οι προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων παρέμεναν έστω στα ίδια επίπεδα, ο αριθμός των επιβατών θα ήταν κατά πολύ μεγαλύτερος.

Μένει ωστόσο να δούμε και την πορεία των εσόδων. Ακόμη δεν υπάρχουν τελικά στοιχεία για το 2013, το 2012 ωστόσο οι εισπράξεις από την κρουαζιέρα στους ελληνικούς λιμένες έφτασαν στα μόλις 519 εκατ. ευρώ. Η  Ελλάδα, αν και τρίτος σημαντικότερος προορισμός κρουαζιέρας της Μεσογείου, βρίσκεται πολύ πίσω από την Ιταλία με έσοδα 4,5 δισ. ευρώ και την Ισπανία με εισπράξεις 1,3 δισ.

Η κατάσταση δεν φαίνεται να αλλάζει ούτε το 2014, αντιθέτως αναμένεται ακόμη μεγαλύτερη συρρίκνωση των μεγεθών της κρουαζιέρας. Όπως εκτιμά η Ένωση Λιμένων Ελλάδος, ο αριθμός των αφίξεων πλοίων  θα είναι μειωμένος και με μικρές αποκλίσεις στον αριθμό των αφιξοαναχωρούντων επιβατών. Η Ένωση αποδίδει την πτώση στην αστάθεια στην Ανατολική Μεσόγειο (Αίγυπτος, Ισραήλ, Συρία και Τουρκία) η οποία επηρεάζει έντονα το προϊόν του θαλάσσιου τουρισμού στην περιοχή.

Οι εξελίξεις στις παραπάνω περιοχές όμως φαίνεται τελικά  να επηρεάζουν μόνο την Ελλάδα, δεδομένου πως παρά την όποια πολιτική αστάθεια, η Μεσόγειος αποτελεί τη δεύτερη σημαντικότερη αγορά κρουαζιέρας παγκοσμίως. Είναι μάλιστα ενδεικτικό ότι το 2013 οι κρουαζιέρες στην περιοχή αντιπροσώπευαν το 21,7% της παγκόσμιας αγοράς, έναντι 34,4% της Καραϊβικής.

Στελέχη πάντως των ελληνικών εταιρειών του χώρου είχαν από πέρσι το φθινόπωρο διαβλέψει τη μείωση στις προσεγγίσεις κρουαζιερόπλοιων, παρά τις τότε εκτιμήσεις ότι το 2014 θα ήταν θετικό. Αιτία οι ελλιπείς υποδομές, κυρίως στα νησιά - μαγνήτης για τους ξένους τουρίστες, όπως η Μύκονος και η Σαντορίνη, αλλά και η αδυναμία των λιμανιών να καταστούν home port, δηλαδή σταθμοί αφετηρίας για τα κρουαζιερόπλοια.


vicky.kourlibini@capital.gr
rodorama.blogspot.gr


Πηγή:www.capital.gr

Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More